EF Stories: Lara Saksasta EF Oxfordissa
/)
Miksi kielimatka?
Olen aina halunnut matkustaa, tavata uusia ihmisiä, tutustua eri kulttuureihin ja nähdä uusia maita. Noin viisi vuotta sitten aloin pohtia kielimatkaa tai välivuotta ulkomailla, mutta en koskaan tehnyt lopullista päätöstä.
Viime vuonna osallistuin kouluni kautta opiskelijavaihtoon, ja sen jälkeen tiesin varmasti, että haluan kokea jotain vastaavaa uudelleen. Koska pidän kielten oppimisesta ja kehittämisestä enkä halunnut vain tavallista lomaa, EF:n kielimatka oli minulle täydellinen valinta. Voin jopa sanoa, että se oli yksi elämäni parhaista päätöksistä.

Matkustaminen pandemian aikana
COVID-19-tilanteen vuoksi ei ollut varmaa, toteutuisiko kielimatkani lainkaan. Olisin voinut siirtää matkan seuraavaan vuoteen tai vaihtaa kohdetta Maltalle tai Sveitsiin, mutta se ei olisi tuntunut oikealta ratkaisulta.
Noin kaksi viikkoa ennen lähtöäni sain kuitenkin puhelun, jossa matka vahvistettiin. Olin todella onnellinen ja jo valmiiksi hyvin innoissani. Pandemiatilanne hoidettiin koulussa ja aktiviteeteissa erittäin hyvin (esimerkiksi päivittäiset lämpötilamittaukset), eikä se vaikuttanut kielimatkaani merkittävästi.

Lento ja saapuminen
Olin onnekas, sillä ryhmänohjaajani oli samalla lennolla kanssani. Näin minun ei tarvinnut hoitaa lähtöselvitystä yksin, ja pääsin tutustumaan häneen jo matkalla. Itse lento sujui nopeasti, ja Lontoon lentokentällä tapasimme heti muita opiskelijoita, joiden kanssa ystävystyimme nopeasti, sekä EF:n henkilökunnan edustajan.
Tämän jälkeen meidät kuljetettiin bussilla Oxfordiin kouluun, jossa paikallinen EF-henkilökunta odotti meitä. Saimme lukujärjestykset, bussiliput ja muuta tärkeää tietoa. Koska saavuimme illalla, vietimme koululla vain hetken, minkä jälkeen taksit veivät meidät isäntäperheisiin.
Ensimmäisenä päivänä saimme lisää tietoa, pidimme ensimmäisen oppitunnin ja iltapäivällä osallistuimme opastetulle kaupunkikierrokselle Oxfordissa. Tapasimme myös uudet luokkatoverimme, lisää henkilökuntaa ja muita EF-opiskelijoita – kaikki olivat todella ystävällisiä ja avoimia.
Opetus ja aktiviteetit
Tunnit pidettiin joko aamulla tai iltapäivällä ja ne erosivat täysin niistä englannin tunneista, joihin olin tottunut koulussa. Opetus oli rennompaa, mielenkiintoisempaa ja hauskempaa. Koska osallistuin ohjattuun kielimatkaan, meillä oli ohjelmaa aamusta iltaan.
Pidin todella paljon aktiviteeteista ja koko ohjelmasta – kaikki oli hauskaa ja hyvin järjestettyä. Teimme muun muassa melontaa, punting-soutelua, pelasimme pelejä puistossa ja osallistuimme useille retkille.
Isäntäperhe
Asuin isäntäperheessä yhdessä toisen opiskelijan kanssa. COVID-19-rajoitusten vuoksi huoneessa sai olla vain yksi opiskelija kerrallaan, vaikka normaalisti perheessä voisi asua jopa viisi opiskelijaa.
Isäntäperheeseeni kuului isäntääiti, isäntäisä ja heidän koiransa. He olivat uskomattoman ystävällisiä ja avuliaita. Ensimmäisenä iltana isäntäisä selitti meille kaiken bussiliikenteestä ja aikatauluista sekä korosti, ettei eksyminen olisi ongelma – he tulisivat hakemaan meidät heti tarvittaessa. Kolmen viikon jälkeen sekä me että he olimme surullisia siitä, että aika oli jo ohi.
Kohokohta ja yhteenveto
Matkani suurin kohokohta oli tutustuminen niin moneen uuteen ihmiseen eri maista, kulttuureista ja ikäryhmistä. Nautin erityisesti hetkistä uusien ystävieni kanssa. Vaihdoimme yhteystietoja ja suunnittelemme jo tapaamista uudelleen.
Matka antoi minulle valtavasti upeita muistoja, kehitti kielitaitoani ja teki minusta itsenäisemmän. Se rikastutti myös persoonaaani.
Suunnittelen jo seuraavaa matkaa EF:n kanssa ja suosittelen tätä kokemusta aivan kaikille.
