EF GO -blogi | EF Blogi
EF:n viimeisimmät tarinat matkustamisesta, kielistä ja kulttuureista
MenuOpi kieli ulkomailla

Opiskelijana EF Oxfordissa – kokemuksia kielimatkasta Englannissa

Suomalainen Essi, 17-vuotias, opiskeli viime heinäkuussa kolme viikkoa englantia Oxfordissa.
Opiskelijana EF Oxfordissa – kokemuksia kielimatkasta Englannissa

1. Miten ajatus kielimatkalle lähdöstä syntyi?

Innostuin kielikurssista, kun näin EF Ambassadorin videon TikTokissa hänen kielikurssistaan. Olen aina tykännyt matkustaa ja englannin kielitaidossani oli kehitettävää, joten näin kielimatkan loistavana vaihtoehtona matkusteluun sekä kielen oppimiseen.

2. Miksi valitsit juuri sinun kohteesi?

Olin kielimatkalla Oxfordissa, Isossa-Britanniassa. Halusin päästä englannin kieliseen kohteeseen. En ollut matkustanut ennen kielimatkaa yksin, joten en halunnut lähteä myöskään kovin kauas. Katsoin Ison-Britannian eri kohteista videoita sekä kuvia ja näistä Oxford vaikutti mielenkiintoisimmalta. Oxford ei vaikuttanut myöskään liian isolta kohteelta.

3. Millainen koulu oli?

Oxfordin koulu oli siisti ja uuden näköinen. Koululla oli tila, jossa pystyi esimerkiksi pelaamaan ja viettämään aikaa kavereiden kanssa. Siellä oli myös pienimuotoinen kuntosali. Koulusta noin 10 minuutin kävelymatkan päässä oli kauppa.

4. Miten majoituit ja miksi valitsit juuri tämän majoitusuodon?

Majoituin isäntäperheessä. Ajattelin, että isäntäperheessä asumalla kielitaitoni kehittyisi parhaiten, koska siellä joutuu ‘pakosti’ käyttämään kieltä arjessa. Tähän majoitusmuotoon kuului myös lähes kaikki ateriat, eikä siitä tullut lisähintaa. Isäntäperheen avulla sai myös turvaa ja heidän kanssaan oppi liikkumaan kohteessa helpommin.

5. Miten kielitaitosi kehittyi matkan aikana?

Olin 3 viikon intensiivikurssilla ja sain kielimatkan ansioista rohkeutta sekä varmuutta käyttää kieltä. Opin myös kuulemaan eri englannin aksentteja.

6. Millaista arki oli viikkojen aikana? Entä viikonloput?

Oppituntini alkoivat melko aikaisin ja päättyivät yleensä noin klo 16–17. Tuntien jälkeen osallistuin aktiviteetteihin tai lähdin shoppailemaan. Pari kertaa minulla oli aktiviteetteja myös oppituntien aikana, mutta niistä ei tullut poissaoloa, sillä ne laskettiin osaksi kielenoppimista. Viikonloppuisin osallistuin aktiviteetteihin tai vietin aikaa isäntäperheeni sekä kahden muun kielikurssilaisen kanssa. Kävimme esimerkiksi yhtenä viikonloppuna yhdessä elokuvissa.

7. Miten arvioit kokemuksesi?

Sain kielimatkalta monia uusia ja mieleenpainuvia kokemuksia, kehityin kielitaidossa sekä sain lisää rohkeutta.

8. Mitä et koskaan unohda tästä matkasta?

En usko, että unohdan koskaan tätä kielimatkakokemusta, koska se oli kaikin puolin mahtava ja ikimuistoinen.

9. Voitsitko matkustaa kohteeseesi uudelleen tai johonkin muuhun EF-kohteeseen?

Voisin matkustaa tähän samaan kohteeseen uudelleen, mutta haluan saada maailmasta mahdollisimman monipuolisen kuvan, minkä vuoksi myös uudet kohteet kiinnostavat. Olenkin miettinyt, että seuraavaksi lähtisin Sydneyyn, Australiaan kielimatkalle. Myös jonkin uuden kielen opiskelu voisi joskus kuulostaa mielenkiintoiselta.

10. Mitä sanoisit henkilölle, joka epäröi lähtöä kielimatkalle?

Kielimatkalle lähtöä ei kannata jännittää, sillä kaikki menee hyvin ja apua sekä tukea on aina saatavilla. Jos iän puitteissa on mahdollista, ryhmämatka voi olla hyvä vaihtoehto sellaiselle, jota jännittää lähteä yksin.

Opiskele englantia OxfordissaTutustu tarkemmin
GO-uutiskirje lähettää sinulle viimeisimmät tarinat matkustamisesta, kielistä ja kulttuuristaTilaa

Lähde näkemään maailmaa ja opi kieltä ulkomailla!

Tutustu tarkemmin